auto-maniek.pl
Poradniki

Na którą oś lepsze opony – mniej zużyte dajemy na tył czy na przód?

Grzegorz Baranowski28 marca 2025
Na którą oś lepsze opony – mniej zużyte dajemy na tył czy na przód?

Naturalnym następstwem jazdy samochodem jest ścieranie bieżnika opon, co prowadzi do ich zużycia. Z uwagi na to, że opony z przodu i z tyłu pracują w nieco innych warunkach, bieżnik opon na poszczególnych osiach może zużywać się nierównomiernie. W efekcie po kilku sezonach może przytrafić się sytuacja, że dwie opony są w lepszym stanie niż dwie pozostałe. Na którą oś powinny trafić lepsze opony, aby uzyskać możliwie wysokie bezpieczeństwo?

Zużyte opony na jednej osi – skąd bierze się to zjawisko?

Nierównomierne zużycie opon z przodu i z tyłu jest następstwem kilku czynników, jak m.in. to, że przednie koła muszą również skręcać, rozkład masy pojazdu z przodu i z tyłu może być różny, opony na osi napędowej muszą przenosić większe przeciążenia itp. Optymalnym rozwiązaniem jest wymiana wszystkich czterech opon na nowe – szczególnie jeżeli bieżnik każdej opony jest bliski minimalnej głębokości dopuszczalnej w przepisach (1,6 mm).

Może się jednak zdarzyć, że różnica w zużyciu jest spora. Wówczas dwie opony pozostają zdatne do użytku i mogą zdołać jeszcze posłużyć. W takim przypadku można pokusić się o zakup dwóch nowych opon, a dwie kolejne dokupić za rok. Inny możliwy scenariusz to przypadek, w którym bieżnik wszystkich czterech opon jest wystarczająco wysoki do dalszej jazdy, ale dwie z nich są wyraźnie bardziej zużyte.

Niezależnie od przypadku, warto wiedzieć, jak na zachowanie auta wpływa montaż lepszych opon na przedniej, a jak na tylnej osi. Należy mieć przy tym na uwadze, że parametry bezpieczeństwa będą obniżone w stosunku do czterech opon nowych lub w takim samym stopniu zużycia z przodu i z tyłu.

Lepsze opony na przód czy na tył – co mówią eksperci?

Zarówno koncerny oponiarskie, jak i niezależne organizacje motoryzacyjne przeprowadzały testy, które w większości przypadków dają zgodne wnioski – lepsze opony należy montować na tylnej osi, niezależnie od tego, czy samochód ma napęd na przód, na tył czy na cztery koła. Wyniki testów wskazują, że lepsze opony na tylnej osi zapewniają lepszą stabilność przy zmianie toru jazdy oraz poprawiają kontrolę w zakrętach – szczególnie w mokrych warunkach drogowych.

Oczywiście montaż lepszych opon z przodu również ma swoje zalety i wady. W tym wypadku eksperci wskazują jednak na wyższość wad nad zaletami. Po zamontowaniu opon będących w lepszej kondycji na przedniej osi, samochód zyskuje wyższą skuteczność hamowania oraz poprawia się sterowność. Zwiększa się jednak ryzyko poślizgu – montaż gorszych opon z tyłu podnosi tendencję do nadsterowności w zakrętach. Efektem może być łatwiejsza utrata kontroli, która zakończy się obrotem auta wokół własnej osi i szczególnie niebezpiecznym uderzeniem bocznym.

Podsumowując, zamontowanie lepszych opon z przodu daje wyższe bezpieczeństwo w trakcie jazdy po linii prostej. Jednak obniża bezpieczeństwo podczas pokonywania zakrętów. W odwrotnej sytuacji – lepsze opony z tyłu – należy liczyć się z dłuższą drogą hamowania i pogorszeniem stabilności podczas jazdy na wprost. Zyskujemy za to większą stabilność w trakcie zmiany kierunku, co może mieć kluczowe znaczenie w sytuacjach awaryjnych np. wymagających nagłej kontry kierownicą. Ponadto efektem montażu lepszych opon z tyłu jest mniejsze ryzyko zarzucania tyłu pojazdu w zakrętach. Z uwagi na to, że zakręty i zmiana kierunku stwarzają więcej niebezpiecznych sytuacji niż jazda w linii prostej, lepsze opony zaleca się montować na tylnej osi. Aby zminimalizować ryzyko nierównomiernego ścierania bieżnika, warto pamiętać o regularnym rotowaniu opon. Dzięki temu znacznie łatwiej uniknąć dylematu: na której osi montować lepsze opony.

Artykuł powstał we współpracy z SklepOpon.com.

Oceń artykuł

rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 5.00 Liczba głosów: 1

5 Podobnych Artykułów:

  1. Ile godzin zajmuje kurs na prawo jazdy? Sprawdź wymagania i oszczędź czas!
  2. Objawy uszkodzonej skrzyni biegów w motocyklu, które mogą Cię zaskoczyć
  3. Na co zwrócić uwagę przy zakupie samochodu, aby uniknąć kosztownych błędów i rozczarowań
  4. Jak odpalić samochód z automatyczną skrzynią biegów - proste kroki i porady
  5. Ile pytań jest na egzaminie na prawo jazdy kat B? Sprawdź, czy zdasz!
Autor Grzegorz Baranowski
Grzegorz Baranowski

Jestem redaktorem z pasją do motoryzacji i ponad pięcioletnim doświadczeniem w branży. Jako mechanik z wykształcenia, doskonale rozumiem techniczne aspekty funkcjonowania pojazdów, co pozwala mi pisać rzetelne i wnikliwe artykuły na temat napraw, konserwacji i nowinek w świecie motoryzacji. Moja praca w warsztacie nauczyła mnie, jak ważne są detale i precyzja, co przekłada się na jakość moich tekstów.

W moim pisaniu staram się łączyć wiedzę techniczną z przystępnym językiem, dzięki czemu mogę dotrzeć zarówno do zapalonych miłośników motoryzacji, jak i do osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z samochodami. Regularnie piszę recenzje narzędzi, porady dotyczące napraw oraz analizy nowoczesnych technologii stosowanych w branży, co czyni moje artykuły wartościowym źródłem informacji.

Dzięki ciągłemu zaangażowaniu w branżę motoryzacyjną jestem na bieżąco z nowinkami i trendami, a także z innowacjami technologicznymi, które wpływają na przyszłość pojazdów. Cenię sobie współpracę z innymi pasjonatami motoryzacji, a także uczestniczę w wydarzeniach branżowych, aby dzielić się doświadczeniami i inspiracjami.

Udostępnij artykuł

Napisz komentarz

Polecane artykuły

Sprawdź, jak skorzystać z kredytu samochodowego na atrakcyjnych warunkach
PoradnikiSprawdź, jak skorzystać z kredytu samochodowego na atrakcyjnych warunkach

Posiadanie nowoczesnego auta to marzenie wielu kierowców, które dzięki kredytowi JAK ABONAMENT od Volkswagen Financial Services staje się łatwo dostępne. To innowacyjne rozwiązanie finansowe umożliwia korzystanie z wymarzonego pojazdu, rozkładając koszty na wygodne, miesięczne raty, a jednocześnie pozostawiając pełną swobodę wyboru.

Diagnostyka - negatywny wynik badania technicznego
PoradnikiDiagnostyka - negatywny wynik badania technicznego

Badania diagnostyczne pojazdów są obowiązkowym elementem eksploatacji każdego samochodu poruszającego się po polskich drogach. Ich celem jest weryfikacja stanu technicznego auta i potwierdzenie, że pojazd spełnia normy bezpieczeństwa oraz emisji spalin. Właściciele samochodów są zobowiązani do odbycia przeglądu technicznego w określonym terminie.

Leasing samochodu bez tajemnic - dobierz ofertę do swoich potrzeb
PoradnikiLeasing samochodu bez tajemnic - dobierz ofertę do swoich potrzeb

Leasing samochodu to jedna z najchętniej wybieranych form finansowania przez firmy, które chcą korzystać z nowoczesnych pojazdów bez konieczności ich zakupu. Oferta dostępna dla modeli CUPRA i SEAT obejmuje elastyczne warunki umów, które można dopasować do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa. Dzięki temu możliwe jest cieszenie się najnowszymi samochodami bez nadmiernego obciążenia budżetu firmowego.

Jak zwrot akcyzy wpływa na rentowność firmy transportowej?
PoradnikiJak zwrot akcyzy wpływa na rentowność firmy transportowej?

Dla firm transportowych działających w obrębie Unii Europejskiej, koszty paliwa stanowią jeden z największych elementów wpływających na rentowność działalności. W związku z tym każda możliwość optymalizacji kosztów paliwa staje się nieoceniona. Jedną z takich opcji jest zwrot podatku akcyzowego za paliwo zakupione w wybranych krajach UE.

Na którą oś lepsze opony – mniej zużyte dajemy na tył czy na przód?