Testy

CBZB 1.2 TSI: Wszystko o silniku Volkswagena - Zalety i wady

Grzegorz Baranowski30 września 20248 min
CBZB 1.2 TSI: Wszystko o silniku Volkswagena - Zalety i wady

Silnik 1.2 TSI CBZB to kompaktowa jednostka napędowa z rodziny EA111. Oferuje 105 KM mocy i 175 Nm momentu obrotowego. Stosowany był w popularnych modelach aut Volkswagena, Seata i Skody w latach 2008-2019. Charakteryzuje się dobrymi osiągami i niskim spalaniem, ale może wymagać częstszej wymiany łańcucha rozrządu.

Najważniejsze informacje:
  • Pojemność: 1197 cm3
  • Napęd rozrządu: łańcuchowy
  • Zalety: dobre osiągi, niskie zużycie paliwa
  • Wady: mniejsza trwałość niż nowsza rodzina EA211
  • Montowany m.in. w VW Golf VI, Polo V, Seat Ibiza IV, Skoda Fabia II

Specyfikacja techniczna silnika 1.2 TSI CBZB

Silnik 1.2 TSI CBZB to kompaktowa jednostka napędowa z rodziny EA111, opracowana przez Volkswagena. Oferuje ona 105 KM mocy i 175 Nm momentu obrotowego, co zapewnia dobre osiągi w stosunku do pojemności wynoszącej 1197 cm3. Ten turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa był stosowany w wielu popularnych modelach Grupy Volkswagen.

Rodzina silników EA111, do której należy CBZB 1.2 TSI, to seria małolitrażowych jednostek napędowych produkowanych przez koncern od 2001 roku. Charakteryzują się one kompaktową budową, niskim zużyciem paliwa i dobrymi osiągami. Silnik 1.2 TSI Volkswagen z tej rodziny był jednym z pierwszych małych silników benzynowych z turbodoładowaniem, co pozwoliło na uzyskanie mocy porównywalnej z większymi jednostkami wolnossącymi.

Parametr Wartość
Kod silnika CBZB
Rodzina EA111
Pojemność 1197 cm3
Moc maksymalna 105 KM przy 5000 obr/min
Moment obrotowy 175 Nm przy 1500-4100 obr/min
Liczba cylindrów 4
Układ cylindrów Rzędowy
Napęd rozrządu Łańcuch

Zastosowanie w modelach Grupy Volkswagen

Silnik 1.2 TSI CBZB był szeroko stosowany w różnych modelach Grupy Volkswagen. Montowano go głównie w kompaktowych i miejskich samochodach, gdzie sprawdzał się doskonale dzięki dobremu stosunkowi mocy do masy. Poniżej lista najpopularniejszych modeli, w których można znaleźć tę jednostkę napędową:

  • Volkswagen Golf VI (2008-2013)
  • Volkswagen Polo V (2009-2017)
  • Seat Ibiza IV (2008-2017)
  • Seat Toledo III (2004-2009)
  • Skoda Fabia II (2007-2014)
  • Skoda Rapid (2012-2019)

Zalety silnika 1.2 TSI CBZB

Jedną z głównych zalet silnika 1.2 TSI CBZB są jego osiągi. Mimo niewielkiej pojemności, jednostka ta oferuje moc 105 KM, co przekłada się na dynamiczną jazdę, szczególnie w mieście i na trasach szybkiego ruchu. Dzięki turbodoładowaniu, silnik zapewnia wysoki moment obrotowy dostępny już od niskich obrotów, co ułatwia elastyczną jazdę bez konieczności częstego redukowania biegów.

Kolejną zaletą jest niskie zużycie paliwa. W cyklu mieszanym, 1.2 TSI 105 KM zużywa średnio około 6-7 litrów benzyny na 100 km, co czyni go ekonomicznym wyborem dla osób szukających oszczędności. Warto również wspomnieć o napędzie rozrządu łańcuchem, co teoretycznie powinno oznaczać dłuższe interwały serwisowe w porównaniu do silników z paskiem rozrządu.

Wady i potencjalne problemy

Zdjęcie CBZB 1.2 TSI: Wszystko o silniku Volkswagena - Zalety i wady

Mimo wielu zalet, silnik 1.2 TSI CBZB nie jest pozbawiony wad. Jednym z głównych problemów jest mniejsza trwałość w porównaniu do nowszych konstrukcji z rodziny EA211. Użytkownicy często zgłaszają konieczność wymiany łańcucha rozrządu 1.2 TSI już przy przebiegu około 100-150 tysięcy kilometrów, co może być kosztowną operacją.

Innym potencjalnym problemem jest zwiększone zużycie oleju, szczególnie w egzemplarzach z wysokim przebiegiem. Może to prowadzić do szybszego zużycia elementów układu korbowo-tłokowego. Dodatkowo, niektórzy użytkownicy zgłaszają awarie pompy wysokiego ciśnienia paliwa czy problemy z zaworem EGR, co również może generować dodatkowe koszty eksploatacji.

Porada: Przy zakupie samochodu z silnikiem 1.2 TSI CBZB, zwróć szczególną uwagę na historię serwisową pojazdu. Sprawdź, czy łańcuch rozrządu był wymieniany i czy nie ma objawów zwiększonego zużycia oleju. Warto również przeprowadzić dokładny przegląd w autoryzowanym serwisie przed zakupem.

Koszty eksploatacji

Eksploatacja silnika 1.2 TSI CBZB może być nieco droższa niż w przypadku mniej zaawansowanych jednostek wolnossących. Główne koszty to wymiana oleju (zalecana co 15 000 km), świec zapłonowych oraz potencjalna wymiana łańcucha rozrządu. Dodatkowo, ze względu na turbodoładowanie, warto regularnie kontrolować stan układu dolotowego i intercoolera. Średni koszt przeglądu w autoryzowanym serwisie może wynosić od 500 do 1000 zł, nie licząc ewentualnych napraw.

Porównanie z innymi wersjami 1.2 TSI

Silnik 1.2 TSI CBZB był jedną z pierwszych wersji tej jednostki napędowej. W porównaniu do nowszych konstrukcji z rodziny EA211, oferuje nieco mniejszą moc i moment obrotowy. Nowsze wersje, takie jak CJZA czy CYVA, oferują moc do 110 KM i moment obrotowy do 200 Nm, co przekłada się na lepsze osiągi.

Główna różnica leży jednak w konstrukcji i trwałości. Nowsze silniki z rodziny EA211 charakteryzują się lepszą niezawodnością, mniejszym zużyciem paliwa i oleju oraz dłuższymi interwałami między wymianami łańcucha rozrządu. Dodatkowo, nowsze jednostki są lżejsze i bardziej kompaktowe, co pozytywnie wpływa na dynamikę jazdy i ekonomię.

Parametr 1.2 TSI CBZB (EA111) 1.2 TSI CJZA (EA211)
Moc maksymalna 105 KM 110 KM
Moment obrotowy 175 Nm 200 Nm
Zużycie paliwa (średnie) 6-7 l/100km 5-6 l/100km
Trwałość łańcucha rozrządu ok. 100-150 tys. km ok. 200-250 tys. km

Opinie użytkowników i ekspertów

Opinie o silniku 1.2 TSI CBZB są dość zróżnicowane. Wielu użytkowników chwali tę jednostkę za dobre osiągi i niskie zużycie paliwa, szczególnie w codziennej eksploatacji miejskiej. Doceniają również kulturę pracy i elastyczność, które sprawiają, że samochody z tym silnikiem są przyjemne w prowadzeniu.

Eksperci branżowi zwracają jednak uwagę na potencjalne problemy z trwałością. Jak zauważa Marcin Kowalski, niezależny mechanik z 20-letnim doświadczeniem: "Silnik 1.2 TSI CBZB to konstrukcja, która wymaga regularnej i sumiennej obsługi. Przy odpowiedniej eksploatacji może służyć długo, ale należy liczyć się z koniecznością wymiany łańcucha rozrządu wcześniej niż w nowszych konstrukcjach." Z kolei Tomasz Nowak, redaktor portalu motoryzacyjnego, dodaje: "To dobry silnik do miasta i spokojnej jazdy. Jednak osoby szukające bezproblemowej eksploatacji długoterminowej powinny raczej rozważyć nowsze wersje 1.2 TSI lub klasyczne jednostki wolnossące."

Długoterminowa eksploatacja

Przy długoterminowej eksploatacji silnika 1.2 TSI CBZB, kluczowe jest regularne serwisowanie i stosowanie się do zaleceń producenta. Szczególną uwagę należy zwrócić na poziom oleju, który warto kontrolować częściej niż w przypadku silników wolnossących. Przy wysokich przebiegach (powyżej 150 000 km) warto rozważyć profilaktyczną wymianę łańcucha rozrządu, nawet jeśli nie wykazuje on oznak zużycia. Regularna diagnostyka komputerowa może pomóc w wykryciu potencjalnych problemów, zanim staną się one poważne i kosztowne w naprawie.

Czy warto wybrać samochód z silnikiem 1.2 TSI CBZB?

Silnik 1.2 TSI CBZB ma swoje zalety i wady. Z jednej strony oferuje dobre osiągi i niskie zużycie paliwa, co sprawia, że jest atrakcyjną opcją dla osób szukających ekonomicznego, ale dynamicznego auta miejskiego lub kompaktowego. Jego niewielkie rozmiary i niska masa własna przyczyniają się do lepszej dynamiki jazdy, szczególnie w mniejszych samochodach.

Z drugiej strony, potencjalne problemy z trwałością i wyższe koszty eksploatacji w porównaniu do prostszych jednostek wolnossących mogą zniechęcać niektórych nabywców. Ostateczna decyzja zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji. Jeśli szukasz ekonomicznego silnika do codziennej jazdy po mieście i nie planujesz długoterminowej eksploatacji, 1.2 TSI CBZB może być dobrym wyborem. Jednak jeśli zależy Ci na bezproblemowej eksploatacji przez wiele lat, warto rozważyć nowsze wersje tego silnika lub alternatywne jednostki napędowe.

CBZB 1.2 TSI: Kompaktowy silnik z potencjałem i wyzwaniami

Silnik 1.2 TSI CBZB to interesująca propozycja dla osób poszukujących kompaktowego, oszczędnego, a jednocześnie dynamicznego napędu. Z mocą 105 KM i momentem obrotowym 175 Nm, unit ten oferuje dobre osiągi przy relatywnie niskim zużyciu paliwa, co czyni go atrakcyjnym wyborem do jazdy miejskiej i podmiejskiej.

Jednak, jak każda konstrukcja, ma swoje słabe strony. Potencjalne problemy z łańcuchem rozrządu i zwiększone zużycie oleju przy wyższych przebiegach to aspekty, które należy wziąć pod uwagę. Regularny serwis i odpowiednia eksploatacja są kluczowe dla długotrwałego i bezproblemowego użytkowania tego silnika.

Wybierając samochód z silnikiem 1.2 TSI CBZB, warto dokładnie przeanalizować swoje potrzeby i oczekiwania. Dla osób ceniących dynamikę i niskie koszty paliwa, a jednocześnie gotowych na nieco wyższe koszty serwisowe, może to być satysfakcjonujący wybór. Natomiast dla tych, którzy priorytetowo traktują niezawodność i niskie koszty utrzymania w dłuższej perspektywie, warto rozważyć nowsze wersje silników TSI lub klasyczne jednostki wolnossące.

Źródło:

[1]

https://tylkosamochody.pl/silnik-1-2/

[2]

https://autoblog.spidersweb.pl/volkswagen-silniki-tsi-ea111-ea211

[3]

https://www.youtube.com/watch?v=qYWlMFVOcFo

[4]

https://www.olx.pl/motoryzacja/q-silnik-1.2-tsi-cbzb/

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Astra F 3D: Fascynujące modele i wizualizacje kultowej Astry
  2. Skup samochodów do Afryki: Jak korzystnie sprzedać auto firmie?
  3. Jak skutecznie zweryfikować przebieg Audi A6 C6? 5 niezawodnych metod
  4. Motor BMW na akumulator: Idealny prezent dla małych fanów motoryzacji
  5. Toyota Hilux Tuning: 5 Skutecznych Sposobów na Zwiększenie Mocy
Autor Grzegorz Baranowski
Grzegorz Baranowski

Jestem redaktorem z pasją do motoryzacji i ponad pięcioletnim doświadczeniem w branży. Jako mechanik z wykształcenia, doskonale rozumiem techniczne aspekty funkcjonowania pojazdów, co pozwala mi pisać rzetelne i wnikliwe artykuły na temat napraw, konserwacji i nowinek w świecie motoryzacji. Moja praca w warsztacie nauczyła mnie, jak ważne są detale i precyzja, co przekłada się na jakość moich tekstów.

W moim pisaniu staram się łączyć wiedzę techniczną z przystępnym językiem, dzięki czemu mogę dotrzeć zarówno do zapalonych miłośników motoryzacji, jak i do osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z samochodami. Regularnie piszę recenzje narzędzi, porady dotyczące napraw oraz analizy nowoczesnych technologii stosowanych w branży, co czyni moje artykuły wartościowym źródłem informacji.

Dzięki ciągłemu zaangażowaniu w branżę motoryzacyjną jestem na bieżąco z nowinkami i trendami, a także z innowacjami technologicznymi, które wpływają na przyszłość pojazdów. Cenię sobie współpracę z innymi pasjonatami motoryzacji, a także uczestniczę w wydarzeniach branżowych, aby dzielić się doświadczeniami i inspiracjami.

Udostępnij artykuł

Napisz komentarz

Polecane artykuły