Volkswagen Sharan II to popularny minivan produkowany w latach 2010-2022. Jego główną siłą napędową był silnik 2.0 TDI, dostępny w kilku wariantach mocy - od 115 do 184 KM. Te jednostki wysokoprężne łączyły dobre osiągi z ekonomicznym spalaniem, co przyciągało wielu kierowców.
Silniki 2.0 TDI w Sharanie II cechowały się pojemnością 1968 cm³ i wykorzystywały system wtrysku common rail. Zapewniało to efektywne spalanie i niższą emisję. Średnie zużycie paliwa wynosiło 6-7 l/100 km, co czyniło je oszczędnymi w codziennym użytkowaniu.
Mimo ogólnej opinii o dobrej trwałości, silniki te nie były wolne od usterek. Problemy często pojawiały się po przekroczeniu 100-120 tys. km przebiegu, głównie w układzie paliwowym i turbosprężarce. Jednakże, dostępność części zamiennych i stosunkowo niska awaryjność sprawiły, że Sharan II z silnikiem 2.0 TDI pozostał popularnym wyborem wśród fanów diesli.
Kluczowe informacje:- Produkcja: 2010-2022
- Silnik: 2.0 TDI o mocy od 115 do 184 KM
- Pojemność: 1968 cm³
- System wtrysku: common rail
- Średnie spalanie: 6-7 l/100 km
- Przyspieszenie 0-100 km/h: od 8,9 do 12,6 sekundy
- Prędkość maksymalna: do 215 km/h
- Typowe usterki: układ paliwowy i turbosprężarka
- Ogólna opinia: dobra trwałość i ekonomiczność
Specyfikacja techniczna silnika 2.0 TDI w VW Sharan
Silnik VW Sharan 2.0 TDI to jednostka o pojemności 1968 cm³, oferująca różne warianty mocy. Moment obrotowy waha się od 280 do 380 Nm, w zależności od wersji.
Dostępne warianty mocy silnika Volkswagen Sharan 2.0 TDI:
- 115 KM
- 140 KM
- 150 KM
- 170 KM
- 177 KM
- 184 KM
2.0 TDI common rail Sharan wykorzystuje zaawansowany system wtrysku paliwa. Common rail zapewnia precyzyjne dawkowanie oleju napędowego. To przekłada się na lepszą efektywność spalania i niższą emisję szkodliwych substancji.
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie VW Sharan II 2.0 TDI do 100 km/h waha się od 12,6 s dla wersji 115 KM do 8,9 s dla wariantu 184 KM. Najmocniejsza jednostka osiąga prędkość maksymalną 215 km/h.
Średnie zużycie paliwa diesel Sharan 2.0 oscyluje w granicach 6-7 l/100 km. To czyni go ekonomicznym wyborem dla rodzin i osób często podróżujących.
Wariant mocy | Przyspieszenie 0-100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie zużycie paliwa |
---|---|---|---|
115 KM | 12,6 s | 185 km/h | 6,5 l/100 km |
140 KM | 10,9 s | 197 km/h | 6,4 l/100 km |
184 KM | 8,9 s | 215 km/h | 6,8 l/100 km |
Trwałość i niezawodność silnika 2.0 TDI
Jednostka napędowa Sharan TDI cieszy się opinią stosunkowo trwałej. Wielu użytkowników chwali jej wytrzymałość i niskie koszty eksploatacji. Jednak, jak każdy silnik, wymaga regularnej obsługi i odpowiedniej konserwacji.
Pierwsze poważniejsze usterki pojawiają się zazwyczaj po przekroczeniu 100-120 tys. km przebiegu.
Najczęstsze problemy i usterki
- Awarie turbosprężarki - objawiają się spadkiem mocy i zwiększonym zużyciem paliwa
- Problemy z układem wtryskowym - mogą prowadzić do nierównej pracy silnika
- Zużycie dwumasowego koła zamachowego - powoduje wibracje podczas pracy na biegu jałowym
- Awarie filtra cząstek stałych (DPF) - szczególnie w autach użytkowanych głównie w mieście
Koszty napraw silnika VW Sharan 2.0 TDI mogą być znaczące. Wymiana turbosprężarki to wydatek rzędu 2000-3000 zł, a naprawa układu wtryskowego może kosztować nawet 5000 zł.
Jak użytkownicy oceniają silnik 2.0 TDI w Sharanie?
Właściciele chwalą mocniejsze wersje 2.0 TDI Sharan za dynamikę i niskie zużycie paliwa. Doceniają również komfort jazdy i cichą pracę silnika. Wielu użytkowników podkreśla, że to idealna jednostka do dalekich podróży.
Najczęstsze zastrzeżenia dotyczą kosztów ewentualnych napraw. Niektórzy narzekają też na problemy z DPF przy eksploatacji głównie w mieście.
Porada: Aby zwiększyć żywotność silnika VW Sharan 2.0 TDI, pamiętaj o regularnych wymianach oleju co 15 000 km lub raz w roku. Unikaj krótkich tras, które sprzyjają zapychaniu się filtra DPF. Raz na jakiś czas pozwól silnikowi pracować na wyższych obrotach, co pomoże w jego oczyszczeniu.
Porównanie z innymi silnikami w klasie
Model | Silnik | Moc (KM) | Średnie spalanie (l/100 km) |
---|---|---|---|
VW Sharan | 2.0 TDI | 150-184 | 6,0-6,8 |
Ford S-Max | 2.0 EcoBlue | 150-190 | 6,3-7,0 |
Renault Espace | 1.6 dCi | 160 | 6,2 |
Silnik Volkswagen Sharan 2.0 TDI wyróżnia się na tle konkurencji niskim zużyciem paliwa. Oferuje również szerszy wybór wariantów mocy. Jest to istotna zaleta dla klientów o różnych potrzebach.
Słabszą stroną może być wyższy koszt ewentualnych napraw w porównaniu do niektórych konkurentów. Jednak ogólna niezawodność często rekompensuje te wydatki.
Wpływ silnika na wartość rynkową VW Sharana
Warianty VW Sharan II 2.0 TDI o wyższej mocy zwykle uzyskują lepsze ceny na rynku wtórnym. Modele z silnikiem 170 KM lub 184 KM są szczególnie cenione. Różnica w cenie między najsłabszą a najmocniejszą wersją może sięgać nawet 15-20%.
Przykładowo, 5-letni Sharan z silnikiem 115 KM może kosztować około 60 000 zł, podczas gdy analogiczny model z jednostką 184 KM osiąga cenę około 72 000 zł.
Dostępność i koszty części zamiennych
Części do silnika VW Sharan 2.0 TDI są łatwo dostępne na rynku. Istnieje szeroki wybór zarówno oryginalnych, jak i zamienników. To pozwala na optymalizację kosztów napraw.
Przykładowe ceny części często wymienianych:
- Filtr oleju: 30-80 zł
- Komplet rozrządu: 700-1200 zł
- Turbosprężarka: 1500-3000 zł
- Wtryskiwacz: 600-1200 zł
- Dwumasowe koło zamachowe: 1000-2000 zł
Czy warto wybrać VW Sharana z silnikiem 2.0 TDI?
Silnik VW Sharan 2.0 TDI to ekonomiczna i dynamiczna jednostka napędowa. Oferuje niskie zużycie paliwa przy zachowaniu dobrych osiągów. Szeroki wybór wariantów mocy pozwala dopasować auto do indywidualnych potrzeb.
Potencjalne wady to wyższe koszty niektórych napraw. Problemy z DPF mogą być uciążliwe dla osób jeżdżących głównie po mieście.
Podsumowując, diesel Sharan 2.0 to dobry wybór dla osób szukających przestronnego, oszczędnego auta do dalekich podróży.
Silnik 2.0 TDI w VW Sharan - mocny, oszczędny, ale wymagający uwagi
Silnik VW Sharan 2.0 TDI to wszechstronna jednostka napędowa, oferująca szeroki zakres mocy od 115 do 184 KM. Łączy w sobie dobre osiągi z ekonomicznym spalaniem, co czyni go atrakcyjnym wyborem dla rodzin i osób często podróżujących. Średnie zużycie paliwa na poziomie 6-7 l/100 km pozwala na komfortowe pokonywanie długich tras bez częstych wizyt na stacjach benzynowych.
Mimo ogólnej opinii o dobrej trwałości, jednostka napędowa Sharan TDI nie jest wolna od typowych problemów. Najczęściej pojawiające się usterki dotyczą turbosprężarki, układu wtryskowego czy filtra cząstek stałych, zwłaszcza po przekroczeniu 100-120 tys. km przebiegu. Właściciele powinni być przygotowani na potencjalnie wysokie koszty napraw, szczególnie w przypadku bardziej skomplikowanych awarii.
Wybierając VW Sharan II 2.0 TDI, warto rozważyć swój styl jazdy i potrzeby. Dla osób pokonujących głównie długie trasy, będzie to idealny kompan podróży. Jednak przy eksploatacji głównie w mieście, mogą pojawić się problemy z DPF. Regularna obsługa serwisowa i świadomość potencjalnych słabych punktów pozwolą cieszyć się zaletami tego popularnego silnika wysokoprężnego, minimalizując ryzyko kosztownych napraw.