Pompa w dystrybutorze paliwa to kluczowy element odpowiedzialny za przetłaczanie paliwa ze zbiornika do baku pojazdu. Występują różne typy pomp, dostosowane do potrzeb stacji i rodzajów paliw. Najczęściej spotykane to pompy rotacyjne zębate i elektryczne samozasysające. Ich wydajność waha się od 40 do 500 l/min, zależnie od typu pojazdu. Nowoczesne pompy wyposażone są w zawór by-pass i automatyczny system uruchamiania.
Najważniejsze informacje:- Pompa przetłacza paliwo z głównego zbiornika do baku pojazdu
- Popularne typy to pompy rotacyjne zębate i elektryczne samozasysające
- Wydajność pomp wynosi od 40 do 500 l/min
- Dokładność pomiaru ilości paliwa to ±0,5%
- Pompy posiadają zawór by-pass chroniący przed uszkodzeniem
- System automatycznie uruchamia i wyłącza pompę podczas tankowania
Funkcja pompy w dystrybutorze paliwa
Pompa w dystrybutorze paliwa odgrywa kluczową rolę w procesie tankowania. Jest odpowiedzialna za przetłaczanie paliwa z głównego zbiornika do baku pojazdu. Bez niej, cały proces byłby niemożliwy.
Proces przetłaczania paliwa rozpoczyna się, gdy pompa dystrybutora do paliwa pobiera je z podziemnego zbiornika magazynowego. Następnie, paliwo jest tłoczone przez układ węży do pistoletu nalewowego. Stamtąd trafia bezpośrednio do baku tankowanego pojazdu. Cały ten proces jest kontrolowany przez zaawansowany system sterowania dystrybutora.
Rodzaje pomp stosowanych w dystrybutorach paliwa
Pompy rotacyjne zębate
Pompy rotacyjne zębate to popularny typ pomp w dystrybutorach. Są wszechstronne i nadają się do przetłaczania różnych rodzajów paliw, w tym benzyny, oleju napędowego i LPG.
- Zalety: wysoka wydajność, długa żywotność, możliwość pracy z różnymi paliwami
- Wady: wyższy koszt początkowy, potrzeba regularnej konserwacji
- Zastosowanie: stacje paliw o dużym natężeniu ruchu
Pompy elektryczne samozasysające
Elektryczne pompy do paliwa typu samozasysającego charakteryzują się wysoką wydajnością i niezawodnością. Działają na zasadzie wytwarzania podciśnienia, które umożliwia zasysanie paliwa z zbiornika. Następnie, paliwo jest tłoczone pod ciśnieniem do pistoletu nalewowego.
Dostępne są w wersjach na napięcie 230V, 400V lub 12/24V DC, co zapewnia elastyczność w zastosowaniu.
Wydajność tych pomp może sięgać nawet 500 l/min, co czyni je idealnymi do obsługi pojazdów ciężarowych i innych zastosowań wymagających szybkiego tankowania.
Pompy mechaniczne
Pompy mechaniczne to starszy typ pomp, rzadziej spotykany w nowoczesnych dystrybutorach. Działają one bez użycia energii elektrycznej, wykorzystując siłę mechaniczną do przetłaczania paliwa.
W nowoczesnych dystrybutorach paliwa są stosowane sporadycznie, głównie w starszych instalacjach lub jako rozwiązanie awaryjne.
Kluczowe parametry pomp w dystrybutorach paliwa
Wydajność pomp
Wydajność pompy dystrybutora do paliwa określa ilość paliwa, jaką może ona przetłoczyć w jednostce czasu.
Typ pojazdu | Wydajność pompy |
---|---|
Samochody osobowe | 40-130 dm³/min |
Pojazdy ciężarowe | do 500 l/min |
Dokładność pomiaru
Dokładność pomiaru jest kluczowa dla uczciwego rozliczania transakcji. Określa, jak precyzyjnie pompa do tankowania mierzy ilość wydanego paliwa.
Typowa dokładność pomiaru w nowoczesnych dystrybutorach wynosi ±0,5%.
Budowa i zasada działania pompy w dystrybutorze
Układ pompowy dystrybutora składa się z kilku kluczowych elementów. Główne to: silnik elektryczny, wirnik pompy, zawory ssący i tłoczny oraz przepływomierz. Całość jest połączona systemem rur i węży, zapewniających szczelny transport paliwa.
- Silnik elektryczny uruchamia wirnik pompy
- Wirnik wytwarza podciśnienie, zasysając paliwo ze zbiornika
- Paliwo przechodzi przez zawór ssący do komory pompy
- Następnie jest tłoczone przez zawór tłoczny do węża i pistoletu
- Przepływomierz mierzy ilość wydanego paliwa
Systemy zabezpieczeń w pompach dystrybutorów
Zawór by-pass
Zawór by-pass to kluczowy element bezpieczeństwa w pompach dystrybutorów paliwa. Chroni on pompę przed uszkodzeniem w przypadku nagłego zatrzymania przepływu paliwa.
Gdy ciśnienie w układzie wzrasta powyżej ustalonego poziomu, zawór by-pass otwiera się. Umożliwia to cyrkulację paliwa z powrotem do zbiornika, zapobiegając przeciążeniu pompy. To proste, ale skuteczne rozwiązanie znacząco wydłuża żywotność całego układu pompowego.
Proces tankowania - od uruchomienia do wyłączenia pompy
Tankowanie zaczyna się od zdjęcia pistoletu z uchwytu, co automatycznie uruchamia pompę dystrybutora do paliwa. Paliwo jest zasysane ze zbiornika i tłoczone do węża. Gdy kierowca wciska spust pistoletu, paliwo płynie do baku pojazdu. Przepływomierz rejestruje ilość wydanego paliwa. Po zakończeniu tankowania i odwieszeniu pistoletu, pompa automatycznie się wyłącza.
Cały proces jest zautomatyzowany i kontrolowany przez elektroniczny system sterowania dystrybutora, co zapewnia bezpieczeństwo i precyzję tankowania.
Jak dbać o pompę w dystrybutorze paliwa?
- Regularne czyszczenie filtrów paliwa zapobiega zanieczyszczeniu pompy
- Okresowa kalibracja przepływomierza gwarantuje dokładność pomiarów
- Systematyczne sprawdzanie szczelności połączeń zapobiega wyciekom
- Wymiana zużytych uszczelek i elementów mechanicznych przedłuża żywotność pompy
Pompy dystrybutorów paliwa: klucz do efektywnego tankowania
Pompa w dystrybutorze paliwa to serce całego systemu tankowania. Jej rola w przetłaczaniu paliwa ze zbiornika do baku pojazdu jest nie do przecenienia. Różnorodność typów pomp, od rotacyjnych zębatych po elektryczne samozasysające, pozwala na dostosowanie ich do specyficznych potrzeb każdej stacji paliw.
Kluczowe parametry, takie jak wydajność pompy paliwowej i dokładność pomiaru, mają bezpośredni wpływ na szybkość i precyzję tankowania. Nowoczesne systemy zabezpieczeń, w tym zawór by-pass, gwarantują bezawaryjną pracę i długą żywotność urządzeń.
Regularna konserwacja i dbałość o układ pompowy dystrybutora są niezbędne dla zapewnienia niezawodności i efektywności całego procesu tankowania. Przestrzeganie zasad obsługi i systematyczne przeglądy to gwarancja sprawnego funkcjonowania stacji paliw i zadowolenia klientów.