Wybór odpowiednich opon powinien opierać się nie tylko na cenie, lecz także na zrozumieniu oznaczeń umieszczonych na ich powierzchni. Ważne informacje są zapisane w postaci skrótów i symboli, zawierają pełen zestaw danych technicznych dotyczących wymiarów, nośności, prędkości, daty produkcji, homologacji, konstrukcji, parametrów montażowych, klasyfikacji sezonowej i zużycia. Zastosowanie zunifikowanego systemu znaków umożliwia precyzyjne dopasowanie opon do danego modelu samochodu, sposobu eksploatacji i warunków drogowych. Jak je prawidłowo odczytywać?
Sklepy z oponami – co oznaczają informacje na ogumieniu?
Najbardziej widocznym oznaczeniem na oponie jest nazwa producenta oraz modelu. O ile nazwa producenta pełni funkcję identyfikacyjną, nazwa modelu może wskazywać na specyficzne zastosowanie opony, np. oznaczenia „Winter” lub „All Season”. Z kolei wymiary opony przedstawione są w formacie ujednoliconym, np. 225/45 R17. Pierwsza wartość (225) oznacza szerokość opony w milimetrach. Następna (45) określa wysokość profilu, czyli procent szerokości, którą stanowi wysokość boczna opony. Litera „R” informuje o radialnej konstrukcji opony, a kolejna liczba (17) wskazuje na średnicę felgi w calach, do której opona jest przystosowana.
Tanie opony – co to jest indeks nośności i prędkości?
Bezpośrednio po oznaczeniu rozmiaru są widoczne indeksy nośności i prędkości. Indeks nośności określa maksymalne dopuszczalne obciążenie przypadające na jedną oponę. Suma nośności opon na osi powinna być większa od maksymalnej dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Indeks prędkości informuje o dopuszczalnej prędkości maksymalnej opony, potwierdzonej podczas badań laboratoryjnych.
Data produkcji opony zakodowana jest w numerze DOT, składającym się z maksymalnie 12 znaków. Cztery ostatnie cyfry wskazują tydzień i rok produkcji. Początkowe symbole identyfikują fabrykę i model ogumienia. Symbol „E” wraz z cyfrą oznacza homologację zgodną z normami Europejskiej Komisji Gospodarczej (ECE). Opcjonalny symbol „S” świadczy o zgodności z limitami emisji hałasu.
Co oznacza 3PMSF?
Oznaczenie 3PMSF (symbol 3 szczytów górskich z płatkiem śniegu) informuje o spełnieniu wymagań UE dla opon zimowych. Określa wysoką efektywność pracy ogumienia na śniegu i lodzie. Z kolei symbol M+S oznacza jedynie dostosowanie bieżnika do jazdy po śniegu i błocie, bez certyfikacji zgodności z normami UE dotyczącymi opon zimowych. Tanie opony mogą mieć również rant ochronny, minimalizujący ryzyko uszkodzenia felgi podczas kontaktu np. z krawężnikiem. Producenci stosują różne symbole dla tego elementu (RFP, FP, MFS lub FR).
Konstrukcja opon, maksymalne ciśnienie i wzmocnienie
Konstrukcja opon oznaczona jest literami. „R” oznacza oponę radialną, najczęściej stosowaną w samochodach osobowych. Brak oznaczenia („-”) wskazuje na opony diagonalne, stosowane w pojazdach roboczych i specjalistycznych. Skróty „TL” oraz „TT” informują odpowiednio o konstrukcji bezdętkowej i dętkowej. Maksymalne dopuszczalne ciśnienie wewnętrzne oznaczone jest symbolem „MAX INFLATION”, podawane w jednostkach kPa lub Psi. Należy je traktować jako wartość graniczną, a właściwe ciśnienie dobierać zgodnie z instrukcją pojazdu.
Prawidłowy montaż opony wskazują oznaczenia „ROTATION” (dla opon kierunkowych, ze wskazaniem kierunku toczenia) lub „INSIDE/OUTSIDE” (dla opon asymetrycznych, określających stronę montażu). Tanie opony wzmacniane mają oznaczenia takie jak RF, XL czy C, świadczące o zwiększonej wytrzymałości na obciążenia lub ciśnienie. Są szczególnie zalecane dla pojazdów użytkowych i aut o dużej mocy.
Run Flat, homologacja i TWI
Oznaczenie „Run Flat” informuje, że opona umożliwia jazdę po utracie ciśnienia. Poszczególni producenci stosują własne oznaczenia systemu Run Flat, np. RFT, DSST, EMT, ROF lub SSR. Pozwala to na awaryjne pokonanie około 80 km przy prędkości do 80 km/h. Homologacje marek samochodowych wskazują na opony specjalnie przystosowane do parametrów technicznych konkretnych modeli aut. Taka homologacja może być obowiązkowa (wymagana), techniczna (zalecana z uwzględnieniem określonych warunków eksploatacji) lub dowolna (możliwa do stosowania również w innych modelach aut).
Minimalną dopuszczalną głębokość bieżnika (1,6 mm) wskazuje wskaźnik zużycia TWI, widoczny na powierzchni bieżnika opony. Osiągnięcie tego wskaźnika oznacza konieczność wymiany ogumienia na nowe.
Co to jest UTQG i co znajduje się na etykiecie informacyjnej opony?
System UTQG, choć nieobowiązkowy w Europie, jest stosowany m.in. w oponach eksportowanych na rynek amerykański i europejski. Ocenia trzy parametry: odporność bieżnika na zużycie (Treadwear), efektywność hamowania na mokrej nawierzchni (Traction) i odporność na przegrzewanie (Temperature). Najwyższe oceny to odpowiednio wysoki indeks Treadwear, oznaczenie AA w kategorii Traction i A w kategorii Temperature.
Etykieta informacyjna UE, obowiązkowa od 2012 roku, wskazuje poziom oporów toczenia (zużycie paliwa), efektywność hamowania na mokrej nawierzchni i generowany hałas zewnętrzny.